Wednesday, December 13, 2017

8 PERKARA YANG MEMBUAT KITA MERASA NIKMAT DALAM MENGHAFAL AL-QUR’AN.

8 PERKARA YANG MEMBUAT KITA MERASA NIKMAT DALAM MENGHAFAL AL-QUR’AN.
 “ Ustaz, berapa lama untuk khatam hafal al-Quran 30 juz? ”
“ SEUMUR HIDUP ” jawab ustaz dengan santai.
Sahabat saya bingung, kemudian beliau bertanya lagi “ targetnya ustaz ? ”
“ Targetnya HUSNUL KHOTIMAH, MATI DALAM KEADAAN PUNYA HAFALAN” jawab ustaz lagi.
Jawapan tersebut sarat dengan makna. Prinsip ustaz “ CEPAT HAFAL itu datangnya dari ALLAH, manakala INGIN CEPAT HAFAL (boleh jadi) datangnya dari hawa nafsu dan syaitan. ”
1. MENGHAFAL TIDAK HARUS HAFAL
Allah memberi kemampuan menghafal dan mengingat yang berbeza-beza pada setiap orang.
Bahkan imam besar dalam Ilmu Qiroat, guru dari Hafs yg mana bacaan kita merujuk pada riwayatnya yaitu Imam Asim mengambil masa 20 tahun untuk menghafal keseluruhan Al-Quran.
Target menghafal kita bukanlah menghabiskan hafazan dengan cepat tapi bagaimana kita menghabiskan waktu  yang sudah kita agendakan HANYA untuk menghafal.
2. JANGAN TERGESA-GESA, JANGAN PULA DITUNDA-TUNDA
Kalau kita sudah menetapkan masa, contohnya: Dari jam 6pg- jam 7pg adalah WAKTU KHUSUS untuk menghafal .
Maka berapa pun ayat yang dapat kita hafal tidak jadi masalah.
Jangan terburu-buru pindah ke ayat ke-2 jika ayat pertama belum benar-benar kita hafal.
Nikmati saja saat-saat ini. Saat-saat dimana kita berbicara kasih dengan Allah.
1 jam saja, tidaklah terlalu lama kan? jika dibandingkan dengan masa yang dihabiskan dengan facebook, instagram setiap hari.
Tapi ingat!
Juga bukan untuk ditunda-tunda. Jangan tunggu esok, apabila keesokan hari masih lagi mengatakan esok.
3. MENGHAFAL BUKAN UNTUK KHATAM, TAPI UNTUK SETIA BERSAMA QUR’AN.
Description: emotional-intellegence
Kondisi HATI yang tepat dalam menghafal adalah BERSYUKUR bukan BERSABAR.
Tapi kita sering mendengar kalimat “menghafal memang perlu banyak bersabar”
Sebenarnya tak salah, hanya kurang tepat.
Kerana apabila mindset kita mengatakan ‘sabar’, seolahnya ayat quran yang dihafal itu satu beban pula.
Bukankah di awal surat Thoha Allah berfirman bahwa Al-Qur’an diturunkan BUKAN SEBAGAI BEBAN.
Untuk apa cepat khatam jika tidak pernah diulang? Setialah bersama Al-Qur’an.
4. SENANG DIRINDUKAN AYAT
Ayat-ayat yg sudah kita baca berulang-ulang namun belum juga ‘melekat’ dalam otak kita, ayat itu sebenarnya rindu dengan kita. Mungkin ayat tersebut nak kita terus ulang dan ulang.
Maka katakanlah pada ayat tersebut “I miss you too…” hehe.
Cuba dibaca maksud dan tafsirnya. Boleh jadi ayat tersebut adalah ‘jawapan’ dari ‘pertanyaan’ kita.
5. MENIKMATI SAAT MENGHAFAL QURAN
Nikmatnya suatu makanan itu terasa ketika kita sedang memakannya, bukan sebelum makan bukan pula setelahnya.
Nikmatnya menghafal adalah ketika menghafal dan ketika mengulangnya.
6. FOKUS PADA PERBEZAAN, ABAIKAN PERSAMAAN
Description: fabiayyi-alaa
“Fabi ayyi alaa’i rabbikuma tukadz dziban” jika kita hafal 1 ayat ini, 1 saja! maka sebenarnya kita sudah hafal 31 ayat dari 78 ayat yang ada di surat Ar-Rahman.
Sudah hampir separuh surat kita hafal.
Maka ayat ini dihafal satu kali saja, fokuslah pada ayat sesudahnya dan sebelumnya yang merangkai ayat tersebut.
7. MENGUTAMAKAN DURASI
Seperti yang dijelaskan di atas, komitmenlah pada DURASI bukan pada jumlah ayat yang akan dihafal.
Serahkan 1 jam kita pada Allah. Masa yang khusus untuk Kalam Allah.
8. PASTIKAN AYATNYA BERTAJWID
Cari guru yang boleh men’tahsin’ (membetulkan) bacaan kita.
Bacaan tidak bertajwid yang ‘terlanjur’ kita hafal akan sulit dirubah/diperbaiki di kemudian hari (setelah kita tahu hukum bacaan yang sebenarnya).

Semoga kita masuk syurga dengan jalan menghafal Qur’an. Amiin. Selamat menghafal!

Tuesday, December 5, 2017

INGINKAN ANAK-ANAK ANDA MENJADI GENIUS??

#TIPS_GENIUS

Sejak dulu saya selalu dengar kawan-kawan yang hantar anak ke tahfiz sejak kecil, kemudian selepas menjadi hafiz Quran, mereka hantar anak tu ambil SPM, selalunya mesti keputusannya cemerlang...

Padahal yang sekolah akademik sejak kecil, tak semua sehebat tu...

Begitu juga para ulama terdahulu, kita sering baca kisah hebat mereka menghafal ratusan ribu hadith dan sebagainya....

Dan menjadi hafiz Al-Quran pada zaman ulama silam merupakan sesuatu yang terlampau biasa sehinggakan orang yang tidak hafiz Al-Quran pula dianggap sesuatu yang aneh dan aib.

Jadi saya terfikir, apa rahsia mereka?

Saya mulanya hanya beriman bahawa asbab keberkatan mereka menjadi hafiz Al-Quranlah Allah bantu mereka walaupun dalam pelajaran akademik...

Tapi selepas lama mengkaji, memerhati dan bertanya kepada para ulama serta saintis, saya dapati satu conclusion yang saya kira agak baik.

Rahsianya terletak kepada pembacaan Al-Quran itu sendiri...

Melazimi membaca Al-Quran dengan istiqamah akan "melajukan" otak kita....

Kata-kata itu saya dapati dari guru-guru saya... walaupun mulanya saya tak berapa faham...

Tapi apabila saya mula amati pembacaan Al-Quran saya, memang benar, otak kita perlu bertindak dengan pantas untuk mengawal seluruh aktiviti pembacaan Al-Quran yang lancar...

Sekiranya otak saya lambat berfungsi, maka pembacaan saya akan menjadi tergagap-gagap dan tersekat-sekat.

Hal ini saya fahami ketika saya masih sekolah menengah di MRSM dahulu, guru Biologi saya ketika itu menceritakan tentang otak dan dia juga menyebutkan tentang pembacaan Al-Quran dapat mengaktifkan banyak sel-sel otak tanpa perlu minum susu Anmum Essential....

Bagaimana ia berlaku?

Ok, logik dan saintifiknya begini...

Bila kita buka mushaf Al-Quran dan mula melihat ayat-ayat Al-Quran...

Kita akan buka mulut untuk membaca, dan ketika itu otak kita dengan lajunya memproses data berkenaan Al-Quran itu, misalnya huruf apa yang terpapar, bunyinya macam mana, makhrajnya di mana, jika ia bersambung dengan huruf lain, bagaimana tajwidnya, harus dibaca panjang, pendek, jelas, dengung, isymam atau imalah dan sebagainya...

Apatah lagi ia perlu dibaca dari kanan ke kiri, berbeza dengan kebiasaan kita membaca dari kiri ke kanan...

Dalam masa yang sama, mulut kita perlu mula bergerak untuk bunyikan ia. Bermakna, otak kita perlu buat keputusan dengan segera bagaimanakah cara bacaannya!

Berbeza dengan baca surat khabar atau buku dengan bahasa Melayu atau Inggeris, otak kita tak perlu susah-susah buat keputusan sebab hukum bunyinya tidak banyak berbanding membaca Al-Quran yang hukum bunyinya terlampau banyak (melainkan kita baca Al-Quran tanpa tajwid dan tanpa tartil).

Dan yang menariknya, bila mulut kita masih membaca perkataan Al-Quran yang pertama, mata kita sudah pun melihat kepada perkataan kedua dan mula memproses data sekali lagi secepat mungkin untuk pembacaan kita.

Jadi ketika membaca Al-Quran, otak kita perlu bekerja dengan sangat laju. Data yang dihantar-diterima otak bergerak sepantas kilat untuk menghasil aktiviti bacaan di lidah, dan mata yang memandang kepada mushaf tersebut.

Jadi apabila seseorang itu membaca Al-Quran sambil melihat mushaf (naskhah Al-Quran) dengan lancar dan cantik lengkap dengan tajwid dan tartilnya, itu bermakna otaknya sedang bergerak dengan sangat laju.

Dan yang lebih menarik, bilamana Al-Quran dialunkan, tentu ianya bernada indah tanpa kita sedar. Padahal kalau kita baca buku selain quran, tak pulak jadi macam tu.

Jadi nada indah beralun yang keluar ketika quran dibaca tu menjadi terapi telinga yang sekaligus menghantar terapi tu ke otak dan merehatkan seluruh badan kita.

Jadi, walaupun otak bergerak laju semasa membaca quran, nada yang indah tu membawa kita ke situasi badan yang rileks dan tenang menyebabkan kita tidak penat.

Berbeza kalau kita gunakan otak untuk perkara lain, misalnya nak selesaikan soalan Add Math. Kadar tenaga otak yang digunakan sangat tinggi, dan lepas selesai dijawab, kita terasa sangat penat.

Sedangkan badan kita tak bergerak pun. Penat tu berlaku sebab otak kita yang penat.

 Pembacaan quran pula menggunakan otak kita dengan kuat, tetapi tidak memenatkan langsung!

Dan apabila latihan otak ini dilakukan setiap hari, maka sel-sel otak kita akan berhubung dan menjadikan kita genius dengan izin Allah...

Maka gejala kebodohan khususnya yang berlaku pada zaman ini dapat dikurangkan dengan perbanyakkan membaca Al-Quran...

Oleh sebab itulah umat Islam terdahulu majoritinya genius walaupun kemudahan rujukan mereka terhad...

Saturday, December 2, 2017

BENGKEL TEKNIK LULUS TEMUDUGA MAKTAB MAHMUD @ SABK Siri 2

1 Dec : Lulus temuduga adalah syarat melayakkan Pelajar lepasan UPSR untuk memasuki ke ting 1 Maktab Mahmud Dan SABK. Peserta ini telah dilatih dengan soalan yang pernah keluar pada Temuduga sebelum ini. Mudah mudahan mereka berjaya membina empayar Islam dan menjadi Ulamak apabila memulakannya dengan kejayaan yang kecil. BENGKEL TEKNIK LULUS TEMUDUGA MAKTAB MAHMUD @ SABK Siri 2 at Smart IQ Quranic Centre Pekan Kuala Sungai.


Tuesday, November 14, 2017

BENGKEL TEKNIK LULUS TEMUDUGA MAKTAB MAHMUD & SABK 2017


[SIRI KEDUA]
BENGKEL TEKNIK LULUS TEMUDUGA MAKTAB MAHMUD & SEK AGAMA BANTUAN KERAJAAN 
.
Kami ingin bantu anak-anak dengan latihan berdasarkan soalan temuduga MAKTAB MAHMUD & SABK 2016,dalam BENGKEL TEKNIK LULUS TEMUDUGA MAKTAB MAHMUD & SABK 
Tarikh : 1 Disember 2017 (Jumaat)
Masa : 9 pagi hingga 6 petang
Lokasi : Smart IQ Quranic Centre Pekan Kuala Sungai ALOR SETAR
.
(Kami adakan siri 2, selepas tamat siri 1 pada 25 Nov yang lalu, masih ada permintaan daripada yang terlepas siri 1)
.
2 kaedah temuduga yang dijalankan iaitu ujian lisan (syafawi) dan ujian bertulis (tahriri). Namun ramai tak tahu bentuk soalan peperiksaan dan ujian tersebut. Kami ada soalan yang keluar pada temuduga yang lepas.
.
Kami boleh membantu anak-anak anda dan BERJANJI akan MENGUJI anak –anak dengan format soalan ujian berdasarkan ujian temuduga yang dijalankan pada tahun 2016 di Maktab Mahmud dan SABK.
.
KENAPA PERLU IKUTI MODUL KAMI?
✿ Kami BERPENGALAMAN menjalankan bengkel ini setiap tahun dan mendapat sambutan yang luar biasa semata-mata ingin mendapatkan rahsia, formula dan pemarkahan untuk lulus temuduga.
✿ TERBUKTI BERKESAN, Peserta bengkel kami yang lepas pada tahun lalu kebanyakkannya berjaya lulus temuduga selepas mengikuti program ini.
✿ Kami akan MEMBONGKAR kepada peserta tentang teknik temuduga SOALAN UJIAN TEMUDUGA TAHUN 2016 & SKEMA PEMARKAHAN yang dilaksanakan. 
✿ Kami Menjalankan AKTIVITI LATIH TUBI secara praktikal dan simulasi temuduga seperti SITUASI SEBENAR TEMUDUGA bagi memberi pendedahan suasana temuduga.
✿ BUKAN TEORI SAHAJA , Latih tubi akan dijalankan SECARA INDIVIDU DALAM KELOMPOK YANG KECIL agar tidak ada seorang pun peserta yang TERLEPAS PANDANG.
✿ Setiap kelompok kecil pula, dibimbing oleh FASILITATOR BERPENGALAMAN 
✿ Peserta disediakan dengan BUKU PANDUAN LENGKAP DAN MAKLUMAT kemasukan ke Maktab Mahmud di Kedah & SABK sekitar Utara. Buku ini akan DIBERIKAN SECARA PERCUMA kepada para waris yang mendaftar. 
.
DAFTAR SEGERA!!!!! TERHAD
BENGKEL TEKNIK LULUS TEMUDUGA MAKTAB MAHMUD & SABK 2017
==============================
Tarikh : 1 Disember 2017 
Masa : 9.00 pagi - 6.00 petang
Tempat : ALOR SETAR, KEDAH. 
=============================
.
HUBUNGI PANTAS πŸ‘‡πŸ»πŸ‘‡πŸ»πŸ‘‡πŸ»
www.wasap.my/+60194488013/MM_SABK
www.wasap.my/+60194488013/MM_SABK
.
www.wasap.my/+60194768013/MM_SABK
www.wasap.my/+60194768013/MM_SABK
.
Layari 
http://quranic.stiq.com.my/
http://hafazanalquran.blogspot.my/
https://www.facebook.com/SMARTIQQuranicCentre/
.
AWASSSSS JUGA !!, JANGAN PREJUDIS KEPADA ANAK-ANAK KITA……
Ramai ibu bapa yang teringin nak masukkan anak ke sekolah AGAMA tapi :
.
 Ibu bapa tak tahu maklumat tepat dan terperinci Maktab Mahmud & SABK.
 Bahkan ada yang tak yakin dengan anak -anak, “boleh kah anak- anak aku LULUS masa TEMUDUGA nanti?”
 Ada yang hanya mencuba nasib tanpa mengetahui format pemarkahan temuduga tersebut.
 Ada juga ada anak-anak yang bijak tetapi terlalu gugup dan gementar bila berhadapan dengan soalan yang tak diduga !!!!
 Ibu bapa tak tahu skill untuk membuatkan anak-anak mereka yakin ketika temuduga 
 Ada yang tak sedar hampir seluruh soalan-soalan temuduga adalah BERKAITAN dengan SILIBUS TAHUN 5 & 6
.
πŸ’₯PERCAYAILAH KAMI, KAMI MEMPUNYAI PENGALAMAN DALAM MEMBANTU ANAK-ANAK BERJAYA DALAM TEMUDUGA MAKTAB MAHMUD & SABK.
.
UNTUK SIAPA PROGRAM INI?πŸ€”
.
 Pelajar-pelajar calon UPSR 2017
 Ibu Bapa yang mahu kejayaan anak anak SEIMBANG DUNIAWI & UKHROWI 
 Anak-anak yang mahu menyinari masa depan ibu ayah dengan jariah yang berkekalan hingga alam kubur.
 Kepada sesiapa mahukan anak anak menjadi profesional yang ALIM dalam bidang AGAMA 
 Ibu bapa yang prihatin dengan masa depan anak-anak dengan tarbiyyah agama dan Quran
 Ibu Bapa yang mahu PERUBAHAN KE ARAH KEBAIKAN kepada keluarganya.
.
100% dikendalikan oleh SMART IQ QURANIC CENTRE
.
Maklumat lanjut sila hubungi kami :
www.wasap.my/+60194488013/MM_SABK
www.wasap.my/+60194488013/MM_SABK
.
www.wasap.my/+60194768013/MM_SABK
www.wasap.my/+60194768013/MM_SABK
.
Layari 
http://quranic.stiq.com.my/
http://hafazanalquran.blogspot.my/
https://www.facebook.com/SMARTIQQuranicCentre/

KEM CUTI SEKOLAH [SMART LEADER HUFFAZ] DAN [KEM KHATAM AL QURAN]



Cuti sekolah tiba lagiii‼πŸŽ“πŸ“š
Jom rancang cuti sekolah anak-anak dengan bersama kami. ✨πŸ˜„
Kini Smart IQ Quranic Centre akan menganjurkan 2 program SERENTAK pada musim cuti sekolah ini iaitu :
.
1. KEM SMART LEADER HUFFAZ

πŸ’₯ Melatih anak-anak anda menjadi seorang pemimpin Generasi Al-Quran

πŸ‘« Terbuka kepada anak-anak lelaki&perempuan yang berumur dari 5 hingga 18 tahun
.
Justeru, kami bawakan program ilmiah khas untuk permata hati anda agar cuti sekolah ini dapat dimanfaatkan sepenuhnya walaupun anda bekerja! Menarik bukan?? Hanya untuk anak-anak anda! πŸ€—
.
Butiran Program:
πŸ“† 27 Nov-7 Dis 2017
⏱ Jam 7.30 pg-5.00 ptg
🏑Smart IQ Quranic Centre, Taman Kasih, Kuala Sungai, Alor Setar, Kedah.
.
P/s: Nak datang kena ajak kawan. Baru dapat diskaun πŸ€—.harga promosi mmg tidak masuk akal.jangan tunggu lama2 terhad hanya 50 org sahaja.! Pendaftaran dibuka sehingga penyertaan penuhπŸ€“

Nak daftar & info lanjut? Jom berhubung dengan pihak kami!
http://www.wasap.my/60194778013
http://www.wasap.my/60194778013
.
Sila layari kami di:
.
Website✏ http://quranic.stiq.com.my
Blog✏http://hafazanalquran.blogspot.my
Page✏https://www.facebook.com/SMARTIQQuranicCentre
Facebook✏https://www.facebook.com/hafazanmingguan.siqc

BENGKEL TEKNIK LULUS TEMUDUGA MAKTAB MAHMUD & SABK 2017


[KHAS UNTUK CALON UPSR 2017]
BENGKEL TEKNIK LULUS TEMUDUGA MAKTAB MAHMUD & SABK 2017
.
Peserta akan dilatih dengan soalan-soalan temuduga tahun lepas (2016) Maktab Mahmud (MM) dan Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK). 2 kaedah temuduga yang dijalankan iaitu ujian lisan (syafawi) dan ujian bertulis (tahriri). Namun ramai tak tahu bentuk soalan peperiksaan dan ujian tersebut.
.
Kami boleh membantu anak-anak anda dan BERJANJI akan MENGUJI anak –anak  dengan format soalan ujian berdasarkan ujian temuduga yang dijalankan pada tahun 2016 di Maktab Mahmud dan SABK.
.
KENAPA PERLU IKUTI MODUL KAMI?
✿ Kami BERPENGALAMAN  menjalankan bengkel ini setiap tahun dan mendapat sambutan yang luar biasa semata-mata ingin mendapatkan rahsia, formula dan pemarkahan untuk lulus temuduga.
✿ TERBUKTI BERKESAN, Peserta bengkel kami yang lepas pada tahun lalu kebanyakkannya berjaya  lulus temuduga selepas mengikuti program ini.
✿ Kami akan MEMBONGKAR kepada peserta tentang teknik temuduga  SOALAN UJIAN TEMUDUGA TAHUN 2016 & SKEMA PEMARKAHAN yang dilaksanakan.
✿ Kami Menjalankan AKTIVITI LATIH TUBI secara praktikal dan simulasi temuduga seperti  SITUASI SEBENAR TEMUDUGA bagi memberi pendedahan suasana temuduga.
✿ BUKAN TEORI SAHAJA , Latih tubi akan dijalankan SECARA INDIVIDU DALAM KELOMPOK YANG KECIL agar tidak ada seorang pun peserta yang TERLEPAS PANDANG.
✿ Setiap kelompok kecil pula, dibimbing oleh FASILITATOR BERPENGALAMAN
✿ Peserta disediakan dengan BUKU PANDUAN LENGKAP DAN MAKLUMAT  kemasukan ke Maktab Mahmud di Kedah & SABK sekitar Utara. Buku ini akan DIBERIKAN SECARA PERCUMA kepada para waris yang mendaftar.
.
DAFTAR SEGERA!!!!! TERHAD
BENGKEL TEKNIK LULUS TEMUDUGA MAKTAB MAHMUD & SABK 2017
==============================
Tarikh : 25 NOVEMBER 2017
Masa : 9.00 pagi - 6.00 petang
Tempat : ALOR SETAR, KEDAH.
=============================
.
HUBUNGI PANTAS πŸ‘‡πŸ»πŸ‘‡πŸ»πŸ‘‡πŸ»
www.wasap.my/+60194488013/MM_SABK
www.wasap.my/+60194488013/MM_SABK
.
www.wasap.my/+60194768013/MM_SABK
www.wasap.my/+60194768013/MM_SABK

.
Layari
http://quranic.stiq.com.my/
http://hafazanalquran.blogspot.my/
https://www.facebook.com/SMARTIQQuranicCentre/
.
AWASSSSS JUGA !!, JANGAN PREJUDIS KEPADA ANAK-ANAK KITA……
Ramai ibu bapa yang teringin nak masukkan anak ke sekolah AGAMA tapi :
.
✔ Ibu bapa tak tahu maklumat tepat dan terperinci Maktab Mahmud & SABK.
✔ Bahkan ada yang tak yakin dengan anak -anak, “boleh kah anak- anak aku LULUS masa TEMUDUGA nanti?”
✔ Ada yang hanya mencuba nasib tanpa mengetahui format pemarkahan temuduga tersebut.
✔ Ada juga ada anak-anak yang bijak tetapi terlalu gugup dan gementar bila berhadapan dengan soalan yang tak diduga !!!!
✔ Ibu bapa tak tahu skill untuk membuatkan anak-anak mereka yakin ketika temuduga
✔ Ada yang tak sedar hampir seluruh soalan-soalan temuduga adalah BERKAITAN dengan SILIBUS TAHUN 5 & 6
.
πŸ’₯PERCAYAILAH KAMI, KAMI MEMPUNYAI PENGALAMAN DALAM MEMBANTU ANAK-ANAK BERJAYA DALAM TEMUDUGA MAKTAB MAHMUD & SABK.
.
UNTUK SIAPA PROGRAM INI?πŸ€”
.
➡ Pelajar-pelajar calon UPSR 2017
➡ Ibu Bapa yang mahu kejayaan anak anak SEIMBANG DUNIAWI & UKHROWI
➡ Anak-anak yang mahu menyinari masa depan ibu ayah dengan jariah yang berkekalan hingga alam kubur.
➡ Kepada sesiapa mahukan anak anak menjadi profesional yang ALIM dalam bidang AGAMA
➡ Ibu bapa yang prihatin dengan masa depan anak-anak dengan tarbiyyah agama dan Quran
➡ Ibu Bapa yang mahu PERUBAHAN KE ARAH KEBAIKAN kepada keluarganya.
.
100% dikendalikan oleh SMART IQ QURANIC CENTRE
.
Maklumat lanjut sila hubungi kami :
www.wasap.my/+60194488013/MM_SABK
www.wasap.my/+60194488013/MM_SABK
.
www.wasap.my/+60194768013/MM_SABK
www.wasap.my/+60194768013/MM_SABK
.
Layari
http://quranic.stiq.com.my/
http://hafazanalquran.blogspot.my/
https://www.facebook.com/SMARTIQQuranicCentre/

KEM KHATAM AL QURAN



KEM CUTI SEKOLAH :BACA SAMPAI KHATAM AL-QURAN
.
Berikan kami 10 hari anak-anak bersama kami, pasti akan tamat 30 juz Al Quran. Juga bonus dengan Pengijazahan sanad bacaan oleh Ustazah Syahrul Haninah Binti Mohd Salleh, juzuk 30 bersambungan sehingga Rasulullah SAW.
.
πŸ“† 27 Nov-7 Dis 2017
⏱ Jam 7.30 pagi -6.00 petang
πŸ™‹‍♂LOKASI : Smart IQ Quranic Centre Pekan Kuala Sungai Alor Setar Kedah...
KENAPA DAN BAGAIMANA?
πŸ’₯ Memanfaatkan waktu cuti sekolah anak-anak tanpa meninggalkan Al-Quran, bahkan dapat mengKHATAM AL-QURAN dalam tempoh 2 minggu shj!
πŸ’₯ Sanad bacaan Al-Quran Juzu' 30 daripada Rasulullah S.A.W
πŸ‘« Terbuka kepada anak-anak lelaki&perempuan yang berumur dari 7 hingga 18 tahun
.
πŸ’₯ Syarat : boleh membaca Al-Quran
.
Justeru, kami bawakan program ilmiah khas untuk permata hati anda agar cuti sekolah ini dapat dimanfaatkan sepenuhnya walaupun anda bekerja! Menarik bukan?? Hanya untuk anak-anak anda! πŸ€—
.
P/s: Nak datang kena ajak kawan. Baru dapat diskaun πŸ€—.harga promosi mmg tidak masuk akal.jangan tunggu lama2 terhad hanya 50 org sahaja.! Pendaftaran dibuka sehingga penyertaan penuhπŸ€“
Nak daftar & info lanjut? Jom berhubung dengan pihak kami!
☎ http://www.wasap.my/60194778013/KHATAM
☎ http://www.wasap.my/60194778013/KHATAM
.
* Penginapan akan disediakan untuk yang jauh sahaja mengikut terma.
.
Sila layari kami di:
.
Website✏ http://quranic.stiq.com.my
Blog✏http://hafazanalquran.blogspot.my
Page✏https://www.facebook.com/SMARTIQQuranicCentre
Facebook✏https://www.facebook.com/hafazanmingguan.siqc

Monday, November 13, 2017

[EDISI SHAH ALAM] – 5 NOVEMBER 2017



Alhamdulillah telah selesai Bengkel Temuduga Ulul Albab dan Tahfiz Sains bagi edisi SHAH ALAM sekaligus menamatkan Bengkel Teknik Lulus Temuduga Ulul Albab & Tahfiz Sains bagi tahun 2017 dengan jayanya. Sejumlah peserta yang telah berjaya hadir telah mendapat apa yang bakal mereka kecapi iaitu untuk berjaya di dalam temuduga Ulul Albab dan Tahfiz Sains menjelang Tingkatan 1 tahun hadapan.
.
Kami dari pihak penganjur bagi edisi SHAH ALAM pada tahun ini mengharapkan kejayaan yang besar buat para peserta dalam melangkah sebagai seorang Huffaz yang Profesional satu hari nanti. Kami kongsikan gambar kenangan bersama para peserta Bengkel Teknik Lulus Temuduga Ulul Albab & Tahfiz Sains Edisi Shah Alam 2017.
.
SEMOGA BEROLEH KEJAYAAN DI DUNIA DAN DI AKHIRAT! ^_^
















Saturday, October 21, 2017

BENGKEL TEKNIK LULUS TEMUDUGA ULUL ALBAB @ TAHFIZ SAINS SHAH ALAM

[KHAS IBU BAPA & CALON UPSR 2017]
   
BENGKEL TEKNIK LULUS TEMUDUGA ULUL ALBAB @ TAHFIZ SAINS.
Nak tahu kenapa bengkel kami kena serbu? Iklan Utara saja, mai satu Malaysia. Dan tahun ni, kami lebarkan sayap kami ke Penang dan Shah Alam!!!

.

KAMI BONGKAR RAHSIA pemarkahan Temuduga Ulul Albab, @ Tahfiz Sains, hasilnya lebih 80% peserta berjaya temuduga.
(100% PERCUMA)Click pautan di bawah dapatkan E-Book Teknik Lulus Temuduga
https://quranic.stiq.com.my/bengkel_temuduga/
.
Semua ini kami lakukan untuk pastikan ibu bapa sekurang-kurangnya dalam keluarga ada seorang daripada anak-anak kita menjadi HAFIZ/AH Al Quran. Apatah lagi jika digabungkan ilmu akademik dan Al Quran, anak-anak kita berpeluang menjadi professional yang menghafaz Al Quran.
.
Sehubungan itu kami SMART IQ QURANIC CENTRE menawarkan program KHAS BENGKEL TEKNIK LULUS TEMUDUGA ULUL ALBAB @ TAHFIZ SAINS bagi ibu bapa yang benar-benar serius sahaja untuk memastikan anaknya berjaya memasuki Sekolah Tingkatan 1 beraliran ULUL ALBAB @ TAHFIZ SAINS.
.
==============================
KENAPA PERLU IKUTI MODUL KAMI?
==============================
✿ Kami SUDAH 2 TAHUN menjalankan bengkel ini dan mendapat sambutan bukan sekadar orang Kedah bahkan peserta dari Selangor, Kuala Lumpur, Terengganu, Penang, Perak dan Johor sanggup datang jauh semata-mata ingin mendapatkan rahsia,format dan pemarkahan temuduga.
✿ TERBUKTI BERKESAN, Peserta bengkel kami bagi tahun 2015 & 2016 lebih 80 % telah berjaya selepas mengikuti program kami.
✿ Sepanjang program 2 hari kami memberi pendedahan kepada peserta tentang teknik temuduga MENGIKUT FORMAT PEMARKAHAN yang dilaksanakan.
✿ Kami Menjalankan AKTIVITI LATIH TUBI secara praktikal dan simulasi temuduga SEPERTI SITUASI SEBENAR, bagi memberi pendedahan suasana temuduga.
✿ INI BUKAN TEORI SAHAJA , Latihan latih tubi selama 2 hari dijalankan SECARA INDIVIDU DALAM KELOMPOK YANG KECIL agar tidak ada seorang pun peserta yang terlepas
✿ Setiap kelompok kecil pula, dibimbing oleh FASILITATOR BERPENGALAMAN berlatarbelakangkan TAHFIZ Al Quran
✿ Yang tersangat penting kami sediakan bersama BUKU PANDUAN LENGKAP DAN MAKLUMAT kemasukan ke SMKA Ulul Albab, MRSM ULUL ALBAB, Tahfiz Sains Kerajaan Negeri dan Tahfiz Sains terpilih dan lain lain lagi. Buku ini DIBERIKAN SECARA PERCUMA kepada para waris.
✿ KHAS UNTUK IBU BAPA, kami menjemput WAKIL MRSM ULUL ALBAB, SMKA ULUL ALBAB dan TAHFIZ SAINS KERAJAAN NEGERI dan Tahfiz Sains Swasta UNTUK MENYAMPAIKAN TAKLIMAT SENDIRI KEPADA WARIS peserta tentang format & pemarkahan temuduga serta slot Q&A.
✿ Sepanjang 2 hari , para peserta akan dibimbing SEPENUHNYA oleh Ustazah Syahrul Haninah (al Hafizah) yang pernah terlibat secara langsung sebagai PENEMUDUGA ULUL ALBAB. Perkongsian rahsia jenis soalan dan teknik mendapatkan markah dalam temuduga akan dikongsikan.
✿ Pengalaman Ustazah Syahrul yang memiliki Diploma, Ijazah, Master dalam bidang Al Quran serta mempunyai sanad bacaan 30 juzuk Al Quran bersambungan sehingga Rasulullah dan pernah mewakili Kedah ke peringkat Kebangsaan hafazan 30 juzuk, juga akan dikongsikan bersama peserta CARA DAN TEKNIK YANG BETUL MENGHAFAZ DENGAN MUDAH DAN BERKESAN mengikut format temuduga.
✿. Kami juga menjalankan tambahan modul bagi ujian penulisan jawi yang menjadi ujian wajib bagi Sekolah Tahfiz Ulul Albab @ Tahfiz Sains.
✿ Selepas tamat program, para ibu bapa akan bertemu sendiri dengan fasilitator kami untuk mengetahui tahap dan prestasi anak-anak mereka sepanjang 2 hari berbengkel bersama kami.
.
DAFTAR SEGERA!!!!! TERHAD
==============================
BENGKEL TEKNIK LULUS TEMUDUGA ULUL ALBAB @ TAHFIZ SAINS UNTUK CALON UPSR 2017
=================================
Tarikh : 5 November 2017 (Ahad)
Masa : 9.00 pagi - 6.00 petang
Tempat : Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam.
.
PENDAFTARAN PANTAS:
https://quranic.stiq.com.my/bengkel_temuduga/
www.wasap.my/601944888013/Ulul_Albab
www.wasap.my/60194768013/Ulul_Albab

Friday, October 20, 2017

BENGKEL TEKNIK LULUS TEMUDUGA ULUL ALBAB EDISI KEDAH SIRI 2 & SHAH ALAM

Dalam usaha untuk membantu IBU BAPA yang ingin menempatkan anak- anak mereka ke Institusi Ulul Albab dan Tahfiz Sains seluruh Malaysia, persedian serta teknik atau kaedah untuk lulus dalam temuduga Ulul Albab dan Tahfiz perlu diberi kepada semua bakal calon temuduga. Oleh itu, bagi peserta yang terlepas peluang untuk ikuti bengkel dalam Edisi PENANG semalam, JANGAN BIMBANG!!.
.
Ada lagi 2 edisi bakal diadakan iaitu:
.
#EDISI KEDAH SIRI 2.0
Tarikh : 21 Oktober 2017 (Sabtu)
Lokasi : HQ Smart IQ Quranic Centre, Taman Kasih, Kuala Sungai, Kedah.


#EDISI SELANGOR
Tarikh : 5 November 2017 (Ahad)
Lokasi : Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam, Selangor.


.
Maka, jangan lepaskan peluang untuk bantu anak- anak anda mendapat teknik serta kaedah untuk lulus didalam Temuduga Ulul Albab dan Tahfiz Sains nanti.
Untuk maklumat lanjut dan pendaftaran sila layari www.quranic.stiq.com.my/bengkel_temuduga/
.
Atau kongsikan manfaat ini demi melahirkan generasi Huffaz yang Profesional satu hari nanti. InshaAllah... Amin..
#BengkelTemuduga
#Ululalbab
#TahfizSains

[EDISI PENANG] - 18 OKTOBER 2017

[EDISI PENANG] - 18 OKTOBER 2017
Alhamdulillah telah selesai Bengkel Temuduga Ulul Albab dan Thafiz Sains bagi edisi PENANG 2017. Sejumlah peserta yang telah berjaya hadir telah mendapat apa yang bakal mereka kecapi iaitu untuk berjaya didalam temuduga Ulul Albab dan Tahfiz Sains menjelang Tingkatan 1 tahun hadapan.
.
Kami dari pihak pengnjur bagi edisi PENANG pada tahun ini menharapkan kejayaan yang besar buat para peserta dalam melangkah sebagai seorang Huffaz yang Profesional satu hari nanti. 
















Dalam usaha untuk membantu IBU BAPA yang ingin menempatkan anak- anak mereka ke Institusi Ulul Albab dan Tahfiz Sains seluruh Malaysia, persedian serta teknik atau kaedah untuk lulus dalam temuduga Ulul Albab dan Tahfiz perlu diberi kepada semua bakal calon temuduga. Oleh itu, bagi peserta yang terlepas peluang untuk ikuti bengkel dalam Edisi PENANG semalam, JANGAN BIMBANG!!.
.
Ada lagi 2 edisi bakal diadakan iaitu:
.
#EDISI KEDAH SIRI 2.0
Tarikh : 21 Oktober 2017 (Sabtu)
Lokasi : HQ Smart IQ Quranic Centre, Taman Kasih, Kuala Sungai, Kedah.


#EDISI SELANGOR
Tarikh : 5 November 2017 (Ahad)
Lokasi : Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam, Selangor.


.
Maka, jangan lepaskan peluang untuk bantu anak- anak anda mendapat teknik serta kaedah untuk lulus didalam Temuduga Ulul Albab dan Tahfiz Sains nanti.
Untuk maklumat lanjut dan pendaftaran sila layari www.quranic.stiq.com.my/bengkel_temuduga/
.
Atau kongsikan manfaat ini demi melahirkan generasi Huffaz yang Profesional satu hari nanti. InshaAllah... Amin..
#BengkelTemuduga
#Ululalbab
#TahfizSains